بازاریابی اینترنتی،اهمیت و مزایای آن:

به واسطه تأثیر اینترنت بر تجارت و شکل گیری بنیان اقتصاد دیجیتالی،برای دستیابی به اهداف بازاریابی مدرن در داد و ستدهای الکترونیکی،بازاریابی اینترنتی به صورت اساسی مورد توجه قرار گرفته و عامل کلیدی در رقابت پذیری بازار های بین المللی محسوب می شود.

افزایش سرعت در محاسبه،پردازش سریع اطلاعات،امکان جستجو و افزایش دقت،حذف واسطه های غیر ضروری و انجام الکترونیکی کارها،فرآیند مبادله را تحت الشعاع قرار داده،زمان انجام مبادلات را کاهش و بهره وری را افزایش می دهد.ارزش بازاریابی و تجارت الکترونیکی روزبه روز در حال افزایش است.در بازارهای امروزی مشتری برابر است با مشتری حقیقی به علاوه مشتری مجازی و بازاریابی بر این محور است(قاضی زاده،عباسی اسفنجانی،1390،ص5).

مزایای بازاریابی اینترنتی توسط محققان مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.در یکی از این مطالعات کیانگ[1] وچی[2] مزایای بازاریابی اینترنتی را در سه بعد مورد بررسی قرار داده اند:

 

1.بعد ارتباطی(تبادل اطلاعات میان خریداران و فروشندگان):

اینترنت وسیله مؤثری برای دسترسی به اطلاعات،سازماندهی و تبادل اطلاعات است.اینترنت می تواند اطلاعات مورد نیاز مشتری را به صورت هم زمان و به محض درخواست در دسترس او قرار دهد و این به معنی تعامل بیشتر،خدمات بهتر و پاسخگویی سریع تر به مشتری است.

 

2.بعد مبادلاتی(فعالیت های مربوط به فروش محصولات):

اینترنت زنجیره عرضه را کوتاه کرده و هزینه های مربوط به واسطه ها را کاهش داده است.توانایی اینترنت در عمل کردن به عنوان یک کانال توزیع برای محصولات خاص(محصولات دیجیتالی مثل نرم افزار های رایانه ای)یکی از ویژگی های منحصر به فرد آن است.به کارگیری اینترنت به عنوان یک کالای توزیع نه تنها هزینه های ثابت توزیع را کاهش می دهد،بلکه توزیع سریع و همزمان کالاها و خدمات خریداری شده را تضمین می کند.

 

2-4-4آمیخته بازاریابی محور پارادایم جدید

مؤلفه های آمیخته بازاریابی اینترنتی پیشنهادی توسط کارشناسان این عرصه(آذر،باقری کنی،1383،ص6):

کالینام ومک اینتر(2003):محصول،قیمت،توزیع،پیشبرد،سفارشی تولید کردن،محرمانه بودن اطلاعات،سایت امنیت.

محمدرافی(2003):تعامل ارتباطی،سفارشی تولید کردن،نام و نشان تجاری،توزیع،جامعه، مشتریان، ارتباطات، قیمت،محصول.

اسکریم[3](2009):موقعیت یابی،بسته بندی،دروازه ها،جاده ها،صفحات شخصی،شخصی شدن پیشبرد،پرداخت ها،فرآیندها،عملکرد.

کاریانی[4] و بالتاس(2009):تاکید بر طراحی سایت با ویژگیهای تعامل(ذخیره در حافظه و پاسخگویی)ناوبری،چند رسانه ای از لحاظ صوت و تصویر و سرعت اطلاعات،تصویرسازی اطلاعات،ارائه اطلاعات به مشتری و جمع آوری اطلاعات مشتری.

همانطور که در جدول(2-4) ملاحظه می شود،فرصت سازی اینترنت در ایجاد ارتباطات چند سویه و همزمان سبب می گردد که شرکت امکان یابد از ابزار بازاریابی رابطه مند نیاز به ابزار رقابتی مناسب خود دارد.اگر قبلاً بخش بندی بازار و گروه هدف چارچوب مرجعی برای ترکیب آمیخته بازاریابی معرفی می کرد،اینک رابطه مداری و ویژگی ارتباطات یک به یک یا چند به چند سبب شده که این ابزار شکل نوینی به خود بگیرد،به طوری که بتوان هر فرد را به مثابه یک گروه هدف شناخت و متناسب با وی،آمیخته مجزا ارائه کرد که در غیر این صورت در میدان رقابت الکترونیکی تکیه بر ابزار سنتی بحران زا می نماید.لذا لازم است مؤلفه ها را هم باز تعریف کرد و هم شرایط استفاده از آن را فراهم آورد.4p سنتی که مؤلفه های آمیخته بازاریابی هستند در شکل جدید خود تغییر کرده ومؤلفه های جدیدی به آن اضافه می شود.این مؤلفه ها ضرورتی بر گرفته  از ویژگیهای فضای الکترونیکی،خاصه در اینترنت است.در محیطی که کشف نیازهای مشتری سریع تر می شود،رقابت و استاندارد سازی قیمت ها فزاینده می گردد.ارتباطات تعاملی با مشتری تسهیل می گردد و اهمیت واسطه های سنتی کاهش می یابد.مسلماً نمی توان با همان دید سنتی،محصول،قیمت، پیشبرد و توزیع را دید.علاوه بر این زیر ساختهای اینترنتی وجود مؤلفه های دیگری را نیز ایجاد می کند

 

[1]-Kiang

[2] -Chi

[3]-Skyrme

[4]-karayanni

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

تأثیر بازاریابی اینترنتی بر عملکرد آن لاین شرکت ها