برخی معتقدند[1] قانون‌گذار دقت زیادی در این ارتباط داشته است، چرا که وقتی خانواده‌ای فرزندی را به عنوان فرزندخوانده قبول می‌کنند دو حالت وجود دارد :

اول این که آن خانواده دارای قید و بند اسلامی هستند و آداب دینی را رعایت می‌کنند که در اینصورت خانواده شرایطی را برای خود و خانواده‌اش تنظیم و در همان ابتدای طفولیت محرمیت او را ایجاب می‌کنند تا فرزندخوانده در امنیت باشد.

در حالت دوم نیز برخی از خانواده‌ها ممکن است قید و بند دینی زیادی نداشته باشند و زمانی که طفل بزرگ می‌شود، حال چه پسر و چه دختر ممکن است میان پدرخوانده و یا مادرخوانده احتمال ازدواج آنها ایجاد شود، از این رو شورای نگهبان، ممنوعیت این مسئله را خلاف موازین شرعی اعلام کرده و تا وقتی که مسئله محرمیت بین افراد مطرح نباشد ممنوعیت موضوعیتی ندارد .

بنابراین قانون‌گذار باید پیش‌بینی‌های لازم در تمام زمینه‌ها را داشته باشد که اگر حتی یک مورد هم اتفاق بیافتد، باید قانون آن در جامعه وجود داشته باشد.لذا مقنن ازدواج بین سرپرست و فرزند خوانده را ممنوع اعلام کرد مگر اینکه دادگاه صالح تشخیص دهد و خلاف این موضوع ثابت شود که این ازدواج به مصلحت فرزند خوانده است تا این ازدواج صورت گیرد،و صلاح و مصلحت فرزند خوانده بر این است که با سرپرست خود ادامه زندگی دهد.

همچنین در دفاع از این لایحه می توان گفت که در گذشته فرزند خوانده بدون هیچ شرط و محدودیتی می توانست با سرپرست خود ازدواج کند اما براساس لایحه جدید این کار فقط در صورت صلاحدید دادگاه امکانپذیر استو با این محدودیت امکان سوء استفاده از کودکان وجود ندارد.

نظر نگارنده ،در خصوص افرادی که از این لایحه دفاع می کنند این است که،دستکاری در مناسبات خصوصی و ترویج نگاه جنستی در خانواده‌ها در شان قانون‌گذار نیست. این کار با هدف و موضوع لایحه حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست مغایرت اساسی دارد و حمایت از آنان را به دنبال نخواهد داشت.

در انتهای این گفتار ما به مصاحبه ای راجع به این مطلب پرداختیم که مصداق و مضمون آن را به نظر شما عزیزان می رساند:

م.م من مادر یک پسر 17 ساله هستم که سه ماهه بود که در قلب من وپدرش جا گرفت چطور می توانند با روح احساس این پدر ومادر ها و بچه هایمان بازی کنند این عوض فرهنگ سازی است؟ اینها بچه های ماهستند ما روح وزندگیمان را نثارشان می کنیم .

س.گ یعنی کشور و مردم ما تمام گرفتاری هایشان حل شده و فقط موضوع فرزند خانواده مشکل داشت.
پ.ت اقتضاح اخلاقی در راه است :

اولا: پسری را به فرزندی برگزینی و وقتی مرد خانواده از دنیا رفت با مادر ازدواج کند
دوم: دختری را به فرزندی قبول کنی و وقتی زن از دنیا رفت با او ازدواج کنی؟

ف.ن من بعنوان یک زن هرگز تا کارد به استخوانم نرسیده پس از تصویب این قانون تن به قبول فرزند خوانده نخواهم شد.

س.ن دست کسانی که این قانون را به مجلس بردند درد نکند به عنوان شخصی که قصد سرپرستی طفلی را داشت اعلام می کنم هرگز کودکی را به فرزند خواندگی قبول نخواهم کرد .حتی با وجود مشکلات باروری ای که دارم تلاش می کنم تا خود دارای فرزند شوم و اگر نشدم بی فرزند بمانم ولی هرگز پای طفلی که ممکن است در آینده هوویم شود را به زندگیم باز نکنم .

ف.ط فرزند خواندگی که تا چندی پیش امر خداپسندانه ای بود از این به بعد وحشتناک و دلخراش میشود.

م.م.ک مگر آدم قحط است که با فرزند خوانده ازدواج می کنید. بیچاره فرزند خوانده ای که قرار است تبدیل به همسر بشود. لطفا در نگارش قوانین عرف حاکم بر جامعه را در نظر بگیرید، در هیچ کجای دنیا این امر پسندیده و صحیح نیست.
ع.ق مجلس محترم بايد حامي ضعفا و بي پناه ها باشد. واقعا دین مبین اسلام اين را ميخواهد؟ ديگر کسی جرائت نمی کند كودكي بي پناه را به سر پرستي قبول كند.

ا.م تحت هیچ شرایطی نباید قانون ازدواج سرپرست با فرزندخوانده تصویب شود با مهر و عطوفت خانوادگی منافات دارد .

س.م.ب لطفاً این قانون لغو شودو انرژی، هزینه ، وقت و زمان خودمان و بیت المال را برای کارهای بسیار مهمتری که برای مملکت حیاتی می باشد بکار ببریم،زیرا با این همه مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و .. این موضوع محلی از اعراب ندارد.

ک.ر اگر قانونی در این خصوص باشد عرفا جایز نیست زیرا چطور ممکن هست کسی را که از کودکی در آغوش خود گرفته ایم و برایش پدر یا مادری کردیم حال با او هم آغوش شویم و شریک جنسی خود دانیم.

د.ا.م این نوع ازدواج ها عقلا و عرفا درست نیست . لذا این موضوع عاطفه انسانی و اسلامی را زیر سوال می برد. برده داری و کنیزداری در اسلام و در قرآن هست آیا با روح امروز جامعه ما سازگاری دارد؟ طرح این تبصره یاد  برده داری در قبل از اسلام را در اذهان عمومی زنده می کند.

س.ن.د طرح این موضوع در قانون جدید هرچند طبق شرع و قانون صحیح است اما موجب آگاهی افرادی که از این مسئله بی خبر بودند شده و باعث سوء استفاده کردن و تجاوز سرپرستان از این حق خود می شود.بهتر بود این مسئله مسکوت باقی می ماند.

ف.ب.ط هرچند که قانون اجازه این نکاح را دهد اما اول حجب و حیا می خواهد ،دوم در مملکت اسلامی چنین کاری قبیح است

م.م.ن در جوامع غربی با آن همه بی بند و باری هت مخالف این عمل هستند، حال برای جامعه ما ایران اسلامی چنین مسئله ای غیر قابل قبول و غیر هضم است.

مبحث چهارم :‌آسیب های روانشناختی

اگر مرد و زنی پسر و یا دختری را به فرزندخواندگی پذیرفتند و این پسر و دختر بزرگ شدند و مثلا پدرخوانده فوت کرد، پسرخوانده می‌تواند با مادرخوانده خود ازدواج کند و همچنین اگر مادرخوانده فوت کند یا طلاق بگیرد، آن پدرخوانده می‌تواند با دخترخوانده خود اگر به سن قانونی رسیده باشد ازدواج کند. نکته قابل توجه اینجاست که چنین وضعیت و روابطی نه از نظر روانی قابل قبول است و نه از نظر اخلاقی و نه از نظر اجتماعی

[1]رهبر،فاطمه،نماینده مردمی مجلس شورای اسلامی http://www.isna.ir/fa/news/92072012620/

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

پایان نامه ازدواج سرپرست و فرزند خوانده